Istilah
Web 2.0 pertama kalinya diperkenalkan oleh O’Reilly Media pada tahun 2004
sebagai teknologi Web generasi kedua yang boleh dilayari secara kolaborasi dan pengkongsian
maklumat secara online. Menurut Tim O’Reilly, Web 2.0 dapat didefinisikan
sebagai berikut: “Web 2.0 adalah revolusi arus perniagaan di industri komputer
yang disebabkan oleh penggunaan internet sebagai platform, dan merupakan suatu
percubaan untuk memahami pelbagai peraturan bagi mencapai keberhasilan pada
platform baru tersebut.
Pada
umumnya, Website yang dibangun dengan menggunakan teknologi Web 2.0 memiliki ciri-ciri
berikut:
·
CSS (Cascading Style Sheets)
·
Aplikasi Rich Internet atau berbasis Ajax
·
Markup XHTML
·
Sindikasi
dan agregasi data menggunakan RSS/Atom
·
URL yang valid
·
Folksonomies
·
Aplikasi
wiki pada sebagian atau seluruh Website
·
XML Web-Service API
Web 2.0 ini ini lebih mesra pengguna iaitu interaksi sosial di dunia
maya sudah menjadi keperluan sehingga era Web 2.0 ini memiliki beberapa ciri
yang boleh berkongsi maklumat (share), berkerjasama dan mengeksploitasi. (Rujuk
Rajah 1)
Istilah Web 2.0 adalah yang berkaitan dengan
aplikasi web yang memudahkan perkongsian maklumat penyertaan, saling boleh
kendali, reka bentuk berpusatkan pengguna, dan kerjasama di “World Wide Web”. Laman
Web 2.0 membolehkan pengguna untuk berinteraksi dan bekerjasama dengan satu
sama lain dalam dialog media sosial sebagai pencipta kandungan yang dihasilkan
pengguna dalam komuniti maya. Ini berbeza dengan laman web 1.0 di mana pengguna
adalah terhad kepada tontonan yang pasif kandungan yang diciptakan untuk
mereka. Contoh Web 2.0 termasuk laman
rangkaian sosial, youtube, wiki, laman perkongsian video, blog,
Friendster, Myspace, Youtube, Fickr,
aplikasi web, Mashup, folksonomies dan sebagainya.
Gambar sumber dari Google.com
Web 2.0 ini telah
mengubah dunia teknologi internet di seluruh dunia. Ini menyebabkan internet
menjadi kegilaan ramai oleh pengguna internet. Misalnya penggunaan halaman web
facebook dan twitter yang sangat popular pada masa ini. Seluruh masyarakat dunia
setiap hari melayari facebook mereka untuk berkongsi maklumat, ilmu, gambar,
aktiviti mereka seharian.
Dalam
bidang pendidikan, teknologi Web 2.0 telah menyediakan guru-guru mengenai satu kaedah
baru untuk mendekati pelajar-pelajarnya dengan cara yang lebih bermakna. Pelajar
lahir dizaman teknologi media baru ini kurang minat untuk menyiapkan lembaran
kerja dan mendengar ceramah yang diberikan oleh guru mereka. Ini kerana pelajar-pelajar
telah terlibat di peringkat sejagat (global). Kekurangan penyertaan dalam bilik
darjah tradisional telah menahan banyak fakta sebaliknya pelajar berpeluang
menerima maklum balas atau fakta yang lebih baik melalui atas talian (online).
Dalam
siaran TV Pendidikan di Malaysia, web 2.0 juga berkembang dengan pesatnya iaitu
dengan kemunculan eduwebTV. Sejarah awal TV Pendidikan bermula pada tahun
1972-1999 di mana ia disiarkan melalui TV2 sahaja. Manakala dari tahun 2000 ke
2006 TV Pendidikan ditayangkan melalui Astro Channel 13. Tahun 2007-2008 pula
siarannya adalah di Media Prima TV9. Keseluruhannya TV Pendidikan ini disiarkan
secara “terrestrial” TV. Ini telah
menyebabkan masalah penjadualan pelajar yang menonton adalah sukar diselaraskan
kerana satu kelas hanya boleh menonton dalam satu masa.
Pada tahun
2008 eduwebTV diperkenalkan dan ia boleh dilayari melalui internet. EduwebTV
merupakan medium terbaru dalam penyiaran pendidikan di mana ia mensasarkan
Pendidian Digital untuk semua. Berdasarkan “streaming” dan muat turun video
pendidikan melalui internet ia boleh memuat turun latihan, pemindahan
teknologi, kandungan dan editorial. Ini dapat menyokong proses pengajaran dan
pembelajaran guru dan pelajarnya disamping menyediakan perkhidmatan penyampaian
maklumat pendidikan yang berkesan. Selain itu pelajar boleh melayari, melihat,
memuat turun maklumat yang mereka inginkan dengan tidak mengira masa dan di
mana mereka berada asalkan mereka mendapat akses jaringan internet. EduwebTV
boleh dilayari melalui www.eduwebtv.com
Kemunculan aplikasi web 2.0 seperti blog, wikis,
facebook dan Youtube telah membawa perubahan terhadap konsep dan kriteria
e-pembelajaran Web 1.0. Seperti yang
telah dihuraikan, e-pembelajaran Web 1.0 pada peringkat awal lebih tertumpu
kepada strategi penyebaran maklumat. E-pembelajaran
2.0 pula memberi penumpuan kepada aspek renungan dan kolaborasi antara pelajar
melalui penggunaan teknologi komunikasi. E-pembelajaran 2.0 menekankan aspek
pengetahuan melalui kolaborasi antara pelajar di dalam suasana terbuka, tidak berstruktur
dan bersifat sosial (social networking). E-pembelajaran 2.0 turut menyenaraikan
ciri-ciri yang bersifat digital, saling berkaitan, peribadi , ciptaan dan
terbuka.
Gambar sumber dari Google.com
Secara ringkasnya, Web 2.0
adalah pengguna komputer akan melihat RSS reader. Pengguna melayari website dan
mereka dapat membaca, melihat, menulis komen, pandangan, mengedit kandungan dan
memuat turun gambar. Selain daripada itu juga, pengguna boleh melihat, memberi
komen dalam paparan rakan yang lain dan membalas komen.
0 comments:
Post a Comment