CAROL BUNYAU (PT122036CT)

1. CAROL ANAK BUNYAU (PT122036CT)


















2. TUGASAN INFOGRAFIK








































3. TUGASAN SLIDE INDIVIDU


1 slide carol from k0358072


4. 5 SLIDE


5. LITERASI MAKLUMAT
Literasi maklumat merupakan satu kemahiran yang digunakan dalam mendapatkan  maklumat dan mengenalpasti keperluan sesuatu maklumat. Ia juga bertujuan untuk penyusunan maklumat mengenal pasti bagaimana kepentingan maklumat dalam sesuatu penyelesaian permasalahan terutamanya dalam akademik iaitu bidang penyelidikan. Bahagian Teknologi Pendidikan (2002) telah mendefinisikan Literasi Maklumat sebagai keupayaan untuk mengakseskan dan menilai maklumat bagi membuat pemilihan dan menyelesaikan permasalahan secara efektif. Manakala American Library Association (2010) mengatakan bahawa literasi maklumat sebagai set kebolehan yang diperlukan oleh seseorang untuk mengenal pasti bila maklumat diperlukakn dan dimiliki untuk mendapatannya, menilainya dan menggunakannya secara efektif. 


6. MANIPULATIVE
 A) Obtain an example of a manipulative's that you could use for instruction. Submit the manipulative's and a description of how you would use it, including an objective.
                                        
Pengajaran yang akan dilakuan oleh saya ialah dengan menggunakan lawatan luar kelas (Field Trips). “Field Trips” ini digunakan dengan mengadakan satu lawatan di luar bilik darjah untuk mengkaji proses sebenar seperti mengenali orang perseorangan yang tertentu, mengenali objek, mengenali sesuatu tempat untuk beberapa waktu masa tertentu . Objektif cara ini dipilih supaya pelajar merasai sendiri situasi tersebut dan secara langsung memberikan pengalaman kepada mereka. .
              
Dengan melakukan lawatan ini, ia membolehkan pelajar untuk menghadapi fenomena yang tidak boleh dibawa masuk ke dalam bilik darjah untuk membuat pemerhatian dan kajian. Contohnya ialah guru membawa pelajar melihat pertandingan badminton yang disertai oleh pemain nombor satu dunia iaitu Datuk Lee Chong Wei. Selain itu juga guru boleh membawa pelajar ke pusat akuatik untuk mendedahkan para pelajarnya dengan sukan renang. Dengan ini pelajar dapat melihat dan memahami cara permainan yang betul. 


B) Plan a lesson that would include a field trip (real or virtual). Locate at least one site on the World Wide Web that could be place to a visit as a virtual field trip in your lesson. 

Guru ingin membuat aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk mata pelajaran PJK tingkatan 3, tentang . Pengajaran boleh dibuat dengan guru menganjurkan satu lawatan bersama pelajar-pelajar ke Pusat Sukan, Sabah. Maklumat tentang muzium tersebut seperti bayaran masuk dan juga masa untuk lawatan boleh dilayari di laman web berikut :-




7. VIDEO LITERASI
A) Apakah yang dimaksudkan dengan video literasi? 

Video literasi adalah salah satu bahan media massa yang meliputi pengetahuan serta kemahiran yang digunakan dengan secara meluas dalam pelbagai bidang. Sehubungan dengan itu juga video literasi ini digunakan dalam mempersembahkan sesuatu maklumat secara dinamik dan realistik bagi menarik perhatian kumpulan sasaran dengan berkesan, cepat dan pantas. Disamping itu juga ia merupakan satu gabungan pelbagai media seperti teks, grafik, audio dalam satu medium.

B) Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video. 
Lima konsep utama dalam menonton Video:
i) Siapa yang mencipta mesej.
ii) Teknik kreatif yang digunakan bagi menarik perhatian penonton.
iii) Pemahaman mesej yang berbeza, disampaikan oleh penonton yang berbeza.
iv) Perbezaan nilai, gaya hidup dan pandangan yang ditunjukkan.
v) Tujuan utama mesej yang disampaikan.

Lima konsep utama penghasilan Video
1) Apakah yang dihasilkan melalui video tersebut.
2) Adaah mesej yang disampaikan dapat menghasilkan kefahaman dalam format video, kreativiti, dan  teknologi
3) Adakah mesej yang dihasilkan melalui video tersebut dapat mencapai sasaran penonton yang diutamakan.
4) Apakah video yang dihasilkan dapat menerapkan nilai-nilai hidup dan pandangan yang secara jelas serta konsisten.
5) Apakah keberkesanan penghasilan video tersebut.

C) Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video? 
                     I.        Domain Kognitif
Dalam domain kognitif, pelajar akan dapat melihat dan mengetahui peristiwa-peristiwa bersejarah dan peristiwa terkini dalam bentuk rakaman yang sebenar. Dengan terciptanya teknologi video yang berwarna-warni, ada bunyi, dan gerakan di dalam video, ianya dapat menghasilkan satu pergerakan peristiwa yang sebenarnya. Video juga digunakan sebagai bahan bantu mengajar untuk menarik minat pelajar dalam memahami satu-satu tajuk yang diajar oleh guru mereka. Disamping itu juga ianya dapat menunjukkan proses, hubungan atau teknik berkaitan dengan pembelajaran dan pengajaran.



                   II.        Domain Efektif
Peranan model dan mesej dramatik yang terdapat dalam video boleh mempengaruhi sikap seseorang pelajar dalam proses pembelajaran yang efektif. Ini kerana ianya berpotensi besar dalam memberi kesan emosi. Selain dari itu juga video amat berguna dalam membentuk peribadi, sahsiah dan sosial pelajar. Misalnya program dokumentari didapati sangat berkesan ke atas sikap pelajar. Sebagai contoh, dokumentari tentang zaman Great Depression, sangat berkesan dalam membayangkan kesusahan era tersebut ke dalam diri pelajar yang tidak pernah merasai dan mengenali kesusahan dalam hidup mereka. Selain itu, pelajar juga boleh mengetahui dan memahami sesuatu budaya hidup di seluruh dunia dengan melalui tontonan video.

                 III.        Domain Psikomotor
Video adalah yang terbaik untuk menunjukkan kemahiran yang dihasilkan dengan menggunakan kemahiran psikomotor. Ini kerana psikomotor adalah berkaitan dengan pergerakan tubuh badan seseorang. Penggunaan kemahiran ini lebih senang ditunjukkan melalui demonstrasi melalui video berbanding dengan proses kehidupan realiti. Penggunaan video juga memudahkan bagi menunjukkan setiap langkah kerana ianya dapat digerakkan secara pantas dalam satu-satu masa. Apa yang lebih menarik lagi ialah guru boleh merekodkan persembahan setiap orang pelajar mereka. Sehubungan dengan itu, pelajar dapat melihat kembali setiap pergerakkan yang dibuat oleh mereka. Maka dengan ini, guru-guru dan rakan pelajar boleh memberikan komen kepada rakan mereka berdasarkan persembahan yang ditunjukkan.

                 IV.        Domain Interpersonal
Dengan menonton program video bersama-sama, pelbagai kumpulan pelajar boleh membina asas pengalaman yang sama sebagai pemangkin untuk perbincangan. Apabila pelajar mempelajari kemahiran interpersonal, seperti menyelesaikan konflik atau hubungan rakan sebaya, mereka membuat pemerhatian tingkah laku orang lain dalam video untuk demonstrasi dan analisis. Maka pelajar mempraktikkan kemahiran interpersonal mereka di hadapan kamera supaya mereka boleh melihat diri mereka dan juga menerima maklum balas daripada rakan-rakan dan guru. Peranan yang dimainkan oleh Vignettes boleh dianalisis untuk menentukan apa yang berlaku dan meminta pelajar apa yang akan mereka lakukan seterusnya. Pembukaan dan penamat yang dramatik mempersembahkan konfrontasi yang tidak dapat diselesaikan, meninggalkan kepada penonton untuk membincangkan pelbagai cara untuk menangani masalah tersebut.

D) Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar? 

i. Dokumentari
-memaparkan dokumentari yang melibatkkan fakta dan bukan fiksyen. Video dokumentari cuba untuk menggambarkan cerita sebenar dengan situasi dan orang-orang yang sebenar yang terlibat.

ii. Lakonan
- membantu dalam meningkatkan kemahiran bersoaljawab, menggalakkan perbincangan, pemahaman dan kreativiti pelajar. Boleh juga membina karakter dan sikap positif pelajar di kalangan masyarakat majmuk dalam membina keyakinan diri dan semangat bekerjasama secara berkumpulan. 

iii. Penceritaan
-Cara ini akan menjadikan seseorang pelajar lebih kreatif dalam penulisan, literasi visual dan kemahiran menghasilkan video. Matlamatnya adalah untuk mengajar pelajar bagi menghasilkan idea dan memberi pendapat mereka melalui penceritaan. Berdasarkan video secara penceritaan ini, pelajar boleh mengajar disamping mereka  boleh belajar. 

iv. Lawatan
-          Melalui video literasi ini pelajar boleh melihat tempat-tempat yang kemungkinan mereka tidak mungkin dapat pergi. Dengan ini ia dapat mempertingkatkan dan membina pengetahuan daripada pembacaan buku teks, deskripsi internet ataupun mendengar pengajaran.

E) Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah. 

Pemilihan Video :
Di dalam dunia pendidikan, guru mempunyai ruang untuk mengakses pelbagai video pendidikan dari pelbagai sumber maklumat seperti dari syarikat swasta, persatuan, dan agensi-agensi kerajaan yang menaja video untuk sebab-sebab tertentu. Kelebihan akses ini adalah ada yang secara percuma dan jika ada yang dibayar pun kadarnya adalah murah. Namun, kita perlu berhati-hati dalam memilih video sebegini kerana terdapat juga bahan-bahan video yang dihasilkan oleh persendirian atau syarikat swasta yang mempunyai kepentingan sendiri di mana ia berasaskan produk mereka yang sama sekali tidak sesuai untuk tujuan pengajaran. Contohnya, pembuatan minuman beralkohol ataupun rokok. Beberapa material kerajaan dan persatuan mungkin juga mengandungi sedikit propaganda atau hasutan. Oleh itu, dalam memilih video sebagai bahan pengajaran, guru mesti meneliti material tajaan tersebut terlebih dahulu agar video yang dipilih adalah bernilai sebagai bahan pengajaran di dalam bilik darjah.

Penilaian Video :
Selepas pemilihan beberapa video yang berkualiti , guru boleh menggunakan alat penilaian yang bersesuaian untuk menilai proses pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan dengan menggunakan video tersebut. Selain dari itu juga ada di antara sekolah dan laman pendidikan menyediakan borang penilaian yang telah diselaraskan untuk membuat penilaian terhadap beberapa faktor yang melibatkan orang lain. Bentuk penilaian yang ringkas dan lengkap juga dapat membantu guru tersebut untuk memilih bahan-bahan bantu mengajar yang dapat menarik lebih minat pelajar dalam menjalankan aktiviti pembelajaran.



8. CIRI-CIRI VISUAL
Visual menjadi bahan yang penting dalam menyampaikan maklumat dalam pelbagai bidang dalam dunia pendidikan. Visual membawa peranan yang amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran seseorang guru dalam menarik perhatian atau minat pelajar dalam proses pembelajaran dan pengajaran. Ini kerana visual merupakan alat penerangan, pendorong dan pemberitahuan guru dalam membantu mereka menyampaikan pengajaran secara berkesan, kritis dan kreatif. Berikut adalah ciri-ciri visual:- 

A)   Susunan (Arrangement)
Langkah pertama yang perlu diambil dalam reka cipta visual ini ialah apakah elemen-elemen yang perlu digunakkan dalam susunan visual kita. Ini kerana susunan corak visual yang menarik akan menentukan bagaimana ia menarik perhatian seorang pelajar terhadap visual yang kita paparkan. 

B)   Keseimbangan Visual (Balance)
Keseimbangan perlu ada dalam rekaan sesuatu visual. Elemen grafik disusun secara seimbang agar mempunyai daya tarikan dan keselesaan untuk mereka yang melihat visual tersebut. Terdapat dua jenis keseimbangan dalam visual iaitu keseimbangan formal - keseimbangan yang sama atau simetri di antara kedua-dua bahagian kiri dan kanan atau atas dan bawah. Keseimbangan tidak formal pula bermakna pembahagian yang tidak sama rata. Keseimbangan dalam rekabentuk visual adalah penting untuk  memastikan  kesimbangan simetri yang dapat membahagikan komposisi visual diantara tengah-tengah garisan melintang atau menegak untuk menghasilkan satu rekabentuk yang  menepati semua elemen yang diperlukan. Ianya  perlu memastikan sisi paksi pada visual tersebut bersesuaian sama ada melintang, menegak atau kedua-duanya ada pada keseimbangan simetri.  Contohnya seperti refleksi pada cermin. Selain daripada itu, rekabentuk visual tersebut juga menitikberatkan elemen keseimbangan seperti skala, warna, kontras dan lain-lain.

C)   Warna (Color)
Untuk menghasilkan reka bentuk visual yang menarik, kita haruslah tahu mengaplikasikan kesesuaian ton warna yang harmoni seperti yang terdapat dalam ton roda warna. Mana-mana dua warna yang terletak bertentangan antara satu sama lain pada roda warna dipanggil pelengkap warna contohnya merah dan hijau atau kuning dan ungu. Manakala warna yang terletak bersebelahan antara satu sama lain pada roda warna dipanggil warna analogi. Kombinasi skema warna yang sepadan dalam visual seperti dalam menghasilkan slide “power point” akan menghasilkan visual tayangan pada slide lebih yang menarik. Warna yang sesuai akan dapat menimbulkan gambar tersebut.

D)   Dapat dilihat (Legibility)
Visual yang dibuat hendaklah dapat dilihat dan dibaca oleh audien/pelajar. Kita hendaklah menfokuskan supaya setiap pelajar kita dapat melihat dan membaca visual kita dengan jelas walaupun mereka pada jarak/ruang yang jauh. Oleh itu sebagai penceramah/guru, kita hendaklah membesarkan saiz image, huruf, kontrakan setiap objek, penggunaan warna yang menarik dalam keseluruhan visual yang kita paparkan. Apabila pelajar kita dapat memahami penerangan kita berdasarkan pemerhatian visual yang berkesan, maka matlamat yang ingin kitai capai dalam proses P&P dengan pelajar dapat tercapai.

E)   Appeal
Pelajar/peserta yang berbeza akan menyebabkan tetapan pun berbeza. Ini dikenali sebagai gaya reka bentuk yang berbeza. Penonton yang berbeza akan menyebabkan visual yang dibuat adalah berbeza contohnya program tv kanak-kanak berbeza dengan program tv org dewasa. Kebanyakan visual terdiri daripada dua dimensi. Walau bagaimanapun, guru boleh menambah satu dimensi ketiga dengan tekstur atau bahan sebenar. Misalnya tiga dimensi objek dan bahan-bahan, tekstur boleh menyampaikan gambaran yang lebih jelas daripada mata pelajaran kepada penonton dengan melibatkan rasa sentuh contohnya, guru menyuruh pelajar menyentuh bijirin. Penonton boleh diminta untuk bertindak balas untuk memaparkan visual dan memanipulasi bahan-bahan yang dimasukkan contohnya dalam menjawab soalan-soalan yang dibangkitkan dalam paparan. Pelajar boleh menggunakan kad jawapan untuk dipadankan dengan fakta ke dalam kedudukan yang betul. 

F)   Reka bentuk sejagat (Universal Design)
Dalam mereka bentuk visual, guru hendaklah menggunakan prinsip “universal design”  dalam mencipta visual yang bersesuaian bergantung kepada tahap umur, kebolehan dan kawasan pembelajaran seseorang pelajar. Ini kerana kepelbagaian tahap stail reka bentuk ini dapat membantu pelajar dengan pelbagai tahap pembelajaran, termasuk kurang upaya dan bakat istimewa. Prinsip-prinsip ini menggalakkan penggunaan yang mudah, intuitif, saksama, dan fleksibel visual.


9. LATIHAN EXCEL


0 comments:

Post a Comment