Friday 4 January 2013

Apakah itu Web 3.0


Menurut John Markoff (2006), akan muncul sebuah web masa hadapan yang mempunyai perkembangan teknologi web yang lebih maju dan canggih jika dibandingkan dengan web2.0. Web ini dikenali sebagai web 3.0. Web 3.0 berkonsepkan “smart internet experience atau intelligent internet experience”. Berdasarkan Rajah 1: Era perkembangan web, Web 3.0 berlaku di antara tahun 2010 ke 2030. Komponen yang paling utama dalam Web 3.0 adalah Semantik Web.















            Gambar sumber dari Google.com

Web 3.0 adalah sebagai sebuah mesin untuk membaca halaman-halaman Web generasi ketiga dari layanan internet  dengan tujuan mesin akan memiliki kemampuan membaca Web sama seperti yang manusia dapat lakukan sekarang ini. Web 3.0 berkaitan dengan konsep Web Semantik yang dilayari website yang tidak hanya dalam bahasa asli pengguna, tapi juga dalam bentuk format yang boleh di akses oleh berbagai software.














 Gambar sumber dari Google.com

Web 3.0 adalah dimana manusia dapat berkomunikasi dengan mesin pencari. Pengguna boleh memohon Web untuk mencari suatu data spesifik tanpa bersusah-susah mencari satu per satu dalam carian Web. Web 3.0 juga mampu menyediakan keterangan-keterangan yang relevan tentang informasi yang ingin kita cari, bahkan tanpa kita minta. Web 3.0 menawarkan metod yang efisen dalam membantu komputer mengorganisasi dan menarik kesimpulan dari data online. Web 3.0 juga memungkinkan Web menjadi sebuah bahan untuk penyimpanan data dengan kapasiti yang sangat besar. Web 3.0 sendiri terdiri dari Web semantik, Format mikro, pencarian dalam bahasa pengguna, penyimpanan data dalam jumlah besar, pembelajaran melalui mesin, agen rekomen, yang merujuk pada kecerdasan buatan Web.
Web 3.0 juga memiliki beberapa standard pengoperasian yang boleh menjalankan fungsinya dalam menampung metadata.
Antara ciri-ciri khas web 3.0
i.     Tranformation : Dari tempat penyimpanan yang terpisah menjadi satu
ii.    Ubiquitous Connectivity : Memungkinkan informasi/maklumat diakses menjadi media
iii. Network Computing : Perisian adalah sebagai model-model perniagaan, perkhidmatan halaman web yang mempunyai dua sistem atau lebih untuk bekerja sama secara harmoni, pengedaran komputer, pengelasan komputer,menaiktaraf komputer.
iv.  Open Technologies : Sebahagian besar keseluruhannya berfungsi dalam platform sumber terbuka atau  secara percuma
v.    Open Identity and Open ID : seluruh maklumat adalah bebas
vi.The interligent Web : Sebagai Teknologi Semantic Web termasuk RDF,OWL,SWL,SPARQL, GRDDL, Aplikasi berplatform semantik, dan pernyataan penyimpanan data.
vii. Distributed Database : Database disalurkan dalam WWD (world Wide Database)
viii. Aplikasi bersifat pintar dan bijak



0 comments:

Post a Comment