Kerjaya guru adalah amat memerlukan
komitmen dan kesungguhan daripada penjawatnya. Oleh yang demikian, perguruan
dianggap satu profesion. Hasil komitmen yang penuh dan kesungguhan yang kuat
maka terhasillah anak didik yang berjaya dalam kehidupan. Seseorang guru adalah lahir daripada
pengalaman, kematangan dan sedikit daripada sifat semulajadi atau genetik.
Profesionalisme seseorang guru
berkait rapat dengan mutu pendidikan di beberapa segi, seperti sikap dan nilai
guru dalam pengajaran umpamanya, akan mempengaruhi minat, sikap dan nilai
pelajar. Begitu juga dengan pendekatan yang digunakan turut memberi pengaruh
terhadap tingkah laku, tahap penerimaan dan kefahaman pelajar dengan
pembelajaran. Mutu pendidikan juga berkait rapat dengan keberkesanan dalam
menggunakan sumber pengajaran secukupnya yang turut mempengaruhi minat,
kefahaman, penyertaan dan pencapaian pelajar dalam pembelajaran. Mutu
pendidikan berhubung dengan personaliti guru yang akan menentukan iklim
pembelajaran pelajar.
Dengan demikian, seseorang guru perlu
sentiasa bersiap sedia dengan segala perubahan dalam sistem pendidikan sebagai
pelaksana dalam memajukan pendidikan dan pelajarnya secara khasnya. Seseorang
guru itu perlu sentiasa menyiapkan diri dengan ilmu pengetahuan baru selari
dengan perkembangan teknologi yang semakin berkembang pesat penggunaannya dalam
pendidikan di negara kita. Sebagai golongan orang-orang yang berilmu
pengetahuan dan terlatih guru-guru bukan sahaja perlu mahir dalam bidang
masing-masing tetapi juga mestilah berkebolehan menggunakan teknologi komputer
secara kreatif dan inovatif. Mereka hendaklah melihat revolusi sistem
pendidikan ini sebagai satu peluang untuk meningkatkan kualtiti dan
produktiviti pendidikan bukannya sebagai ancaman kepada masa depan karier
mereka (Wan Liz Ozman, 2000).
Oleh yang demikian, menyediakan diri
menjadi guru yang perkasa perlukan latihan dan latihan-latihan semula secara
berterusan atau bila-bila sahaja jika ada peluang dan kesempatan. Hanya dengan
sikap proaktif, semangat dan keinginan yang tinggi bagi memperlengkapkan diri
sahajalah seseorang itu guru itu mampu menyesuaikan dirinya dengan pelbagai
cabaran, tuntutan dan tekanan tugas dan kerja yang sering berubah dalam proses
peningkatan dan pembaharuan seperti tersirat di dalam Standard Tinggi Kualiti
Pendidikan hari ini.
Guru abad ke21 yang dihasratkan oleh
sistem pendidikan malaysia ialah seorang guru yang memiliki sifat dan ciri-ciri
unggul sebagai penyampai ilmu (yang benar), sebagai penyemai nilai luhur,
pembimbing, penunjuk ajar dan pemberi pedoman hidup serta yang paling penting
dan berkesan sebagai contoh dan teladan kepada setiap anak didiknya. Guru ynag
perkasa bukan sahaja sihat tubuh badan dan sihat pula mental dan pemikirannya
tetapi seorang yang penuh dengan sifat-sifat iltizam, dedikasi,
bertanggungjawab, komited, tekun, sabar, bertimbang rasa, rajin, ceria, amanah,
berpegang kepada janji; tetap tidak akan mengkhianati tugasnya atau
murid-muridnya.
0 comments:
Post a Comment