"Malaysia
mempunyai salah satu sistem pendidikan yang terbaik di Dunia
Ketiga.
Namun sebagai bekal kita harungi perjalanan pada generasi yang
kedua
ini, piawaian yang baru hendaklah ditetapkan dan matlamat baru
hendaklah
dicapai. (YAB Perdana Menteri, 1991)
Sistem pendidikan memainkan peranan
penting dalam pembangunan negara. Justeru itu, pendidikan yang berkualiti dan
cemerlang merupakan wahana usaha membangunkan generasi alaf baru. Dalam usaha
membangunkan insan ini, sistem pendidikan negara memerlukan usaha-usaha yang
strategik yang boleh meningkatkan keupayaan dan kemampuan amalannya terhadap
kualiti yang tinggi dan cemerlang agar dapat menangani cabaran-cabaran abad
ke-21. Dalam abad ke-21 ini sistem pendidikan berubah sejajar dengan perubahan
aspek ekonomi, budaya dan politik. Intellectual Capital akan menjadi asas kukuh daripada kekayaan
yang berupa tanah, wang atau bahan mentah. Budaya korperat yang berasaskan
pendemokrasian kuasa akan menggantikan amalan hiraki tradisional. Prinsip dan
nilai sejagat akan menentukan kejayaan sesuatu institusi, organisasi ataupun
negara. Oleh itu, sistem pendidikan dan persekolahan dalam menghadapi perubahan
alaf baru perlu berfungsi pada landasannya untuk menyumbang kepada pembangunan
bangsa dan negara.
Bekas Perdana Menteri kita, YAB Datuk
Seri Dr. Mahathir bin Mohamad dalam ucapan menyambut perayaan Hari Kemerdekaan
Malaysia ke-40 suatu ketika dulu pernah meminta rakyat supaya mencari strategi
dan pelan baru bagi menghadapi alaf mendatang ini. Rakyat perlu melengkapkan
diri dari segala sudut, dari ilmu pengetahuan yang berasaskan teknologi tinggi,
sehingga memupuk semangat kebangsaan yang unggul di dalam jiwa masing-masing.
Jika rakyat tidak bersedia menghadapi perubahan dunia, negara pasti tidak akan
mampu bersaing dengan negara-negara maju lain. Beliau mahukan pembangunan
negara mestilah seiring dengan pembagunan rohaniah agar keseimbangan antaranya
dapat memenuhi hasrat kerajaan untuk melahirkan masyarakat madani. Perdana
Menteri turut kerap dalam ucapannya memberi ingatan “kita mahu menjadi negara
maju dalam acuan kita sendiri”
Dalam Persidangan Pendidikan Nasional
ke-5, dalam tahun 1997 yang lalu, natijah persidangan menunjukkan dua cabaran
besar alaf baru ialah ledakan ilmu yang berbentuk global dan masalah sosial
yang perlu ditangani dan diatasi ke arah membentuk masyarakat madani. Justeru
itu agenda penting untuk membangun rakyat. Malaysia melalui sistem pendidikan
pertama ialah pembinaan budaya ilmu dan keduanya ialah pembudayaan masyarakat.
Pembinaan Budaya Ilmu
Ilmu merupakan faktor terpenting
dalam menentukan kebahagian individu dan kejayaan serta kekuatan sesuatu bangsa
dan negara. Ilmu membina kekuatan minda ke arah daya fikir tinggi (high order
thinking) dan daya kreatif di kalangan individu dan bangsa. Semua agama dan
sistem sosial manusia mahukan ahlinya menguasai ilmu pengetahuan sama ada untuk
kebahagiaan duniawi dan ukhrawi. Dr. Wan Mohd. Nor Wan Daud, menjelaskan
"Budaya Ilmu bermaksud kewujudan satu keadaan di mana setiap lapisan
masyarakat melibatkan diri baik secara langsung mahupun tidak langsung dengan
kegiatan-kegiatan keilmuan di setiap kesempatan; dan keadaan di mana segala
tindakan manusia baik di tahap individu, apatah lagi di peringkat masyarakat,
diputus dan dilaksanakan berdasarkan
ilmu pengetahuan." Mengikut beliau lagi, budaya ilmu ialah satu
budaya yang meletakkan nilai tertinggi dan asas kepada ilmu pengetahuan sebagai
kunci segala kebaikan dalam kehidupan individu, keluarga, masyarakat, bangsa
dan negara. Para pendidik perlu sedar bahawa dalam usaha negara menghadapi masa
depan yang penuh saingan, pendidikan adalah bersifat futuristik, maka kita
hendaklah mampu menyediakan generasi muda kita untuk menghadapi
kemungkinan-kemungkinan berupa masyarakat industri, ekonomi yang global,
kebanjiran teknologi tinggi dan sentiasa bertambah canggih, penggunaan komputer
sebagai keperluan urusan harian dan limpahan maklumat sejagat. Kita perlu lahirkan
generasi berilmu untuk berfikir, bertindak dan menghasilkan sesuatu yang
bermanfaat berlandaskan skop yang global dan teknologi yang terkini, serta
berupaya menangani gelombang perkembangan dan perubahan masa kini.
Pembudayaan Masyarakat
Malaysia
Perkembangan ekonomi dan industri
yang berlaku dengan pesatnya tidak bermakna jika tidak diseimbangan dengan
kesejahteraan sosial, ketinggian rohani, kekuatan jiwa dan kebudayaan yang
terpelihara. Mengikut takrif masyarakat madani ialah: “suatu sistem sosial yang
subur yang diasaskan kepada prinsip moral yang menjamin keseimbangan antara
kebebasan perseorangan dengan kestabilan masyarakat.” Masyarakat yang mendorong
daya usaha serta inisiatif individu baik dari segi pemikiran, seni, ekonomi dan
teknologi. Sistem sosial yang cekap dan saksama serta perlaksanaan pemerintahan
mengikut undang-undang dan bukan nafsu atau keinginan individu menjadikan
keterdugaan (predictability) serta ketelusan (transprency) sistem. Cabaran yang
sedia wujud seperti masalah remaja, dadah, seks bebas, samseng sekolah,
ponteng, dan berbagai kes salah laku perlu ditangani dengan bijaksana. Para
pendidik seharusnya menghadapi cabaran ini sebagai satu peluang (opptunity)
secara komited menggunakan wadah pendekatan nilai merentasi kurikulum
persekolahan untuk membentuk masyarakat madani di kalangan pelajar dan
masyarakat.
Perkembangan dunia aspek ekonomi,
sosial, politik dan teknologi seharusnya menjadi indikator asas kepada sistem
pendidikan dan persekolahan untuk memenuhi keperluan tenaga manusia yang
berteraskan keilmuan yang berkualiti, asas nilai dan moral yang berdasarkan
kepercayaan kepada Tuhan, semangat patiotis dan memelihara perpaduan rakyat
sebagai bangsa Malaysia, dan manusia yang bertaraf dunia. Para pendidik adalah
wahana yang boleh menentukan corak manusia yang mampu menghadapi abad ke-21.
0 comments:
Post a Comment