2. Tugasan Individu - Slide
1 Slide from 030212
3. Tugasan Latihan Edmodo
3. Tugasan Latihan Edmodo
Modal RM1 juta.
Apakah jenis perniagaan
yang hendak dijalankan? Mengapa?
Bagaimana untuk
memastikan perniagaan anda UNTUNG?
Jika
saya mempunyai modal RM1 juta, saya ingin mengusahakan perniagaan car wash di
kawasan Universiti Appartment 1 memandangkan hanya satu sahaja kedai car wash
yang terdapat di kawasan Jalan UMS sedangkan ramai pelanggan yang memerlukan
perkhidmatan tersebut. Lokasi ini mempunyai ramai pelanggan memandangkan
kawasan perumahan dan ramai pengguna kenderaan dan kebanyak rumah flat yang
menyukarkan aktiviti mencuci kenderaan sendiri. Bagi memastikan perniagaan ini
mendapat keuntungan, saya perlu memberikan perkhidmatan yang menepati citarasa
pelanggan misalnya proses menunggu yang tidak terlalu lama, penggunaan bahan
pencuci yang berkualiti, mempunyai sekurang-kurangnya 2 orang pekerja mahir dan
sebagainya.
Bagaimana untuk
memastikan perniagaan itu 100% untung? Apakah faktor-faktor yang perlu
difikirkan sebelum dan semasa perniagaan itu dimulakan?
Bagi
memastikan perniagaan saya 100% untung saya perlu merancang aktiviti d
peringkat sebelum memulakan perniagaan dan semasa menjalankan perniagaan.
Sebelum memulakan sesuatu perniagaan saya perlu mengenalpasti lokasi yang
sesuai dan strategik begi memulakan perniagaan car wash saya iaitu kawasan
Universiti Appartment 1 kerana mempunyai pemintaan pelanggan terhadap
perkhidmatan car wash yang tinggi. Selepas itu, proses pendaftaran perniagaan
kepada pihak berkuasa. seterusnya perancangan penggunaan alatan yang akan
digunakan semasa menjalankan perniagaan dengan mengambil kira kualiti alatan
tersebut. Pemilihan pekerja juga perlu dilakukan sebelum melakukan perniagaan
dengan menggunakan sekurang-kurangnya 2 orang pekerja mahir bagi mengendalikan
pekerja lain yang kurang mahir.
Semasa
menjalankan perniagaan pula, saya perlu menyediakan perkhidmatan car wash yang
baik dan menepati citarasa pelanggan saya. misalnya jangka masa menunggu yang
tidak terlalu lama, keselesaan semasa menunggu, dan memberikan harga yang
berpatutan kepada pelanggan. Pengurusan dan pentadbiran perniagaan juga perlu
cekap. selain itu pemsaran perkhidmatan juga penting untuk memberi pengetahuan
tentang perkhidmatan yang disediakan kepada orang ramai serta menarik minat
orang untuk menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan. Perancangan pasaran yang
teliti bukan sahaja akan memberikan keuntungan kepada perniagaan saya tetapi
juga akan dapat merangka perjalanan perniagaan saya pada masa akan datang.
Apakah definisi teori
multi modality? Apakah yang dimaksudkan dengan multi modality instruction?
Pada
pendapat saya, multi modality merupakan penggunaan pelbagai kaedah, cara
ataupun persepsi deria oleh guru dalam proses pengajarannya di dalam bilik
darjah. Multi modality instruction pula salah satu cara berkesan untuk mencapai
objektif pengajaran dan pembelajaran melalui penggunaan kaedah pengajaran yang
pelbagai bagi memenuhi tahap kecerdasan pelajar yang juga pelbagai. Menerusi
multi modality instruction ini memerlukan guru kreatif merancang pengajarannya
dan perlu menilai terlebih dahulu tahap kecerdasan pelajarnya. Penggunaan
sumber yang pelbagai juga digalakkan seperti bahan berasaskan komputer, pita
video dan pita audio. Bahan-bahan ICT tersebut akan mampu menarik minat pelajar
untuk terus mengikut pelajaran di dalam kelas.
i) Cuba kaitkan
penggunaan video dan stail pembelajaran.
Gaya
pembelajaran adalah "motivational interest or pattern that is preferred
when processing new information or experinces". Guru perlu menggunakan
pendekatan yang pelbagai seperti pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar,
berpusatkan guru atau berpusatkan bahan misalnya penggunaan ICT. Penggunaan
video dalam bilik darjah merupakan contoh pengajaran menggunakan bahan ICT.
ii) Cuba kaitkan
penggunaan video dengan ubiquitous learning.
Pembelajaran
Ubiquitous ialah pendekatan pembelajaran yang merentasi masa dan tempat. dengan
adanya akses kepada internet menggunakan alat seperti komputer, ipad, telefon
dan sebagainya. Penggunaan video membolehkan pelajar berhubung dengan guru dan
pelajar tanpa berada dalam kelas. Keadaan ini seperti mana yang diamalkan di
negara Republik Korea di mana mereka mengamalkan pembelajaran ubiquitous
berpaksikan kemahiran abad ke 21 dalam program ICT dalam pendidikan.
iii) Cuba kaitkan
penggunaan video dengan HOTs (higher order thinking skill)
HOTS
merangkumi kemahiran seperti pemikiran kreatif dan kritis, analitik,
penyelesaian masalah dan visualization yang dikenali juga sebagai tahap pemikiran
yang tinggi. Penggunaan video yang cekap dan berkesan dapat meningkatkan daya
kreativiti pelajar dan pemikiran analitik.
iv) Cuba kaitkan
penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
Penggunaan
video dalam P&P dapat meningkatkan kemahiran sosial pelajar di mana selepas
menayangkan video, guru boleh membuat aktiviti dalam kumpulan bagi
membincangkan tajuk yang telak dipertontonkan. keadaan seterusnya meningkatkan
interaksi antara pelajar.
v) Cuba kaitkan
penggunaan video dengan peningkatan kesedaran.
Video
mampu membawa unsur realistik atau keadaan sebenar kepada pelajar. secara tidak
langsung ini akan mempengaruhi perasaan dan emosi pelajar dengan lebih nyata
serta mengubah sikap. Contohnya berkaitan video amalan kebersihan alam sekitar.
Apakah kekangan jika
kita menggunakan video dalam kelas?
Kekangan
utama yang dihadapi apabila menggunakan video dalam kelas adalah kekangan masa.
hal ini kerana guru mengambil masa untuk meminjam dan memasang alat tersebut.
Kekangan kekurangan kemahiran di kalangan guru untuk menggunakan alatan ICT
juga menyebabkan guru tidak dapat mengaplikasikan penggunaan video dalam
P&P. Selain itu sikap segenlintir guru yang langsung tidak berminat untuk
menggunakan kemudahan ICT walaupun ada disediakan oleh sekolah. Kemudahan ICT
yang terhad juga menukarkan penggunaan video dlam kelas di samping kemungkinan
dalam bilik kelas ada masalah elektrik.semua masalah ini mengakibatkan aplikasi
ICT tidak dapat dijalankan.
Bagaimanakah menggunakan
video dalam kelas?sebelum, semasa dan selepas.
Pemilihan
video perlu sesuai dengan tajuk pelajaran dan sesuai dengan tahap kebolehan
pelajar. Sesebuah video perlu dipratontonkan oleh guru sebelum digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran. Sebelum tayangan dimulakan, guru boleh berbincang
dengan murid tentang pengalaman yang lepas disamping menerangkan istilah atau
perkataan baru dan menerangkan kandungan rancangan. Semasa tayangan dijalankan
kalau boleh tanpa gangguan suara atau perlakuan guru kecuali jika perlu sahaja.
Guru juga perlu menonton bersama pelajar serta menunjukkan minat terhadap apa
yang ditayangkan. Selepas tayangan pula, guru perlu membuat refleksi dengan
mengemukakan soalan ringkas kepada pelajar. Ini bagi menilai pemahaman pelajar
berkaitan apa yang dilihat dalam tayangan video. Guru juga boleh membuat
ulangan terhadap bahagian-bahagian yang penting.
Apakah yang dimaksudkan
dengan manipulative?
Manipulatif maya
adalah satu interaktif yang berasaskan web bagi menunjukkan objek yang dinamik.
Terbahagi kepada dua iaitu manipulatif statik dan manipulatif dimanmik.
Matipulatif statik merupakan penggunaan gambar yang konkrit dan tidak dapat
dimanipulasikan atau digerakkan. Manipulatif dinamik pula, gambar boleh
dimanipulasikan seperti meluncurkan, flip atau memutarkannya. Contohnya
penggunaan matipulatif maya dalam matapelajaran matematik ialah penggunaan
kalkulator, di mana pelajar dapat memberi tumpuan kepada strategi untuk
menyelesaikan masalah dan bukannya pengiraan sendiri. Kebaikan manipulatif maya
adalah boleh diakses oleh pelajar di mana-mana sahaja asalkan mempunyai
rangkaian internet. Ianya juga digunakan secara percuma, mudah dan cepat
berbanding menggunakan kertas dan pensil.
Apa kah yang dimaksudkan dengan video
literasi?
Literasi bermaksud pengetahuan atau
kemahiran. Video pula adalah mana-mana format media elektronik yang menggunakan
gambar bergerak untuk menyampaikan mesej. Literasi video bermaksud pengetahuan
atau kemahiran yang diperlukan untuk menggunakan dan menghasilkan video.
Nyatakan
lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
i)
An
author contructs the message.
ii)
The
format is unique for each message.
iii)
Each
viewer interprets the message differently.
iv)
Poinf
of view and values are part of each message.
v)
Most
message are organized to promote a specific purpose.
Terangkan
bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
Aplikasi video dalam proses
pengajaran dan pembelajaran seorang guru akan dapat memberi pengalaman baru
kepada pelajar. Hal ini kerana video mampu mempersembahkan sesuatu mesej dalam
keadaan realistik atau menyerupai keadaan sebenar. Keadaan ini membolehkan
pelajar menjiwai suasana yang digambarkan melalui video.
Video juga meningkatkan keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan video mempercepatkan kadar
pemahaman pelajar terhadap sesuatu tajuk yang disampaikan oleh guru.
Pembelajaran juga boleh dilakukan samada secara individu atau berkumpulan.
Selain itu, penggunaan video dalam
bilik darjah juga mampu meransang pelbagai deria pelajar disebabkan video
merupakan satu media dinamik hasil jalinan pelbagai media seperti audio, grafik
dan sebagainya. Secara tidak langsung meningkatkan keberkesanan proses
penyampaian mesej.
Senaraikan dan terangkan bagaimana
empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
i)
Documentary
Dokumentari
membolehkan pelajar menjiwai keadaan sebenar cerita yang ditayangkan. Selain
itu, mampu meraih emosi dan mengubah sikap pelajar selepas menonton. Contohnya
dokumentari berkaitan peperangan dengan mudah memberi kesan kepada emosi
pelajar apabila melihat situasi dan mangsa peperangan tersebut.
ii)
Dramatization
Drama
mampu memberi sentuhan kepada jiwa dan mempesonakan pelajar kerana dibentangkan
di hadapan mata mereka. Kesusasteraan klasik disediakan sebagai video, seperti
Anne of Green Gables, Hamlet dan Moby Dick. Drama ini mampu memperluaskan
peluang pembelajaran pelajar kerana mereka boleh membandingkan dan membezakan
perbezaan antara teks dan video. Drama
juga merupakan tempat yang sangat baik untuk membina watak pelajar dan sikap
positif dalam bidang seperti budaya, kurang upaya, harga diri dan bekerja
secara berkumpulan.
iii)
Video
Storytelling
Bercerita
juga merupakan kemahiran yang penting untuk membangunkan pelajar pada semua
peringkat umur. Video bercerita membenarkan para pelajar menjadi kreatif semasa
membangunkan penulisan mereka, literasi visual dan matlamat pengeluaran video
skills. Tujuan adalah untuk mengajar pelajar meluahkan idea melalui cerita. Dalam
proses itu, pelajar boleh mengajar dan belajar.
iv)
Virtual
Field Trips
Menggunakan
video guru boleh membawa pelajar ke tempat tidak dapat dijejaki, misalnya
Amazon Rainforest, Egyptian Pyramids and walk on the Great Wall of China. Lawatan
maya (Virtual Field Trips) dapat memperkukuhkan pengetahuan sedia ada pelajar
dalam pembacaan dari buku teks, bahan dari internet dan melalui ceramah yang
disertai.
Nyatakan proses untuk memilih dan
menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.
Pemilihan video perlu sesuai dengan
tajuk pelajaran dan sesuai dengan tahap kebolehan pelajar. Sesebuah video perlu
dipratontonkan oleh guru sebelum digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Sebelum tayangan dimulakan, guru boleh berbincang dengan murid tentang
pengalaman yang lepas disamping menerangkan istilah atau perkataan baru dan
menerangkan kandungan rancangan. Semasa tayangan dijalankan kalau boleh tanpa
gangguan suara atau perlakuan guru kecuali jika perlu sahaja. Guru juga perlu
menonton bersama pelajar serta menunjukkan minat terhadap apa yang ditayangkan.
Selepas tayangan pula, guru perlu membuat refleksi dengan mengemukakan soalan
ringkas kepada pelajar. Ini bagi menilai pemahaman pelajar berkaitan apa yang
dilihat dalam tayangan video. Guru juga boleh membuat ulangan terhadap
bahagian-bahagian yang penting.
Sila refleks tentang proses dan
ciri-ciri reka cipta visual.
Visual
merupakan alat komunikasi yang mampu menyampaikan mesej yang lebih berkesan
daripada penggunaan lisan atau pernyataan bertulis. Keberkesanan penggunaan
visual bergantung kepada kualiti yang ada pada visual tersebut. Ciri-ciri
visual yang baik adalah seperti berikut:-
i) mudah,
jelas dibaca dan difahami.
ii) mesej
dapat ditafsir dengan berkesan.
iii)
Interaksi aktif diantara pelajar, guru dan maklumat yang terdapat dalam visual.
iv) membantu
memfokuskan perhatian kepada maksud yang terdapat dalam visual.
Proses
menghasilkan sesuatu visual yang menarik dan cantik perlu menitikberatkan aspek
seperti bentuk, ruang, garis, permukaan, warna dan huruf yang digunakan.
Misalnya kaedah menggunakan elemen grafik akan menghasilkan visual yang menarik
dan berkesan dengan menitikberatkan aspek simplisiti, dominan, pola,
keseimbangan, variasi, harmoni, warna dan huruf yang digunakan. Simplisiti atau
lukisan yang digunakan perlu jelas dan mudah difahami. Kemudiannya
mengenalpasti domain atau objek utama yang ingin ditonjolkan. Domain ini boleh
ditonjolkan samada menggunakan peraturan satu pertiga, warna dan bentuk yang
kontras, saiz yang lebih besar, pergerakan dan sebagainya. Semasa menghasilkan
visual juga perlu menggunakan pola yang menarik penglihatan pelajar samada
menggunakan bentuk geometrik atau bentuk huruf. Keseimbangan visual juga perlu diambil
berat iaitu pengunaan ruang dalam visual. Gunakan variasi seperti grafik bagi
menghasilkan visual yang kelihatan hidup dan menarik serta harmoni. Pilih warna
sama ada menggunakan warna akromatik atau kromatik. Titikberatkan juga
berkaitan huruf yang digunakan dari segi saiz, bentuk, bilangan, warna, jarak
antara huruf dan jarak antara perkataan.
0 comments:
Post a Comment