Pemakanan from Tresz Robert
Perniagaan Modal Rm1 juta
i.Membuat
iklan rumah sewa
ii.Meletakkan kadar sewa yang berpatutan
iii.
Melengkapi rumah sewa dengan kelengkapan asas yang perlu
membuat
penyelenggaraan rumah sewa dari semasa ke semasa untuk keselesaan penyewa
bagi
memastikan perniagaan itu 100%untung, saya akan memastikan penyewa berpuas hati
dengan perkhidmatan sewaan dan sentiasa memastikan rumah sewaan laku untuk
disewa.
antara
faktor-faktor yang perlu difikirkan:
Sebelum;
1) kawasan
sewaan adalah dalam kawasan sasaran yang betul.
2) cara
pengiklanan yang difikirkan terbaik untuk mendapatkan respon positif daripada
penyewa.
Semasa;
1)
memastikan penyewa sentiasa menepati tempoh masa pembayaran.
2)
memastikan keadaan apartmen sentiasa dalam keadaan yang memuaskan terutama
bekalan air dan elektrik.
Setelah;
1) sentiasa
memastikan tiada ruang bagi apartmen tidak berpenghuni.
2)Sentiasa
mencari peluang untuk menambahkan unit apartmen untuk disewa
Apakah Teori Multimodaliti?
Teori
Multimodaliti merupakan kepelbagaian kaedah atau teknik pengajaran dan
pembelajaran guru dalam menyampaikan pembelajaran kepada pelajar agar pelajar
dapat memproses input pembelajaran dengan efisien. Sebagai seorang guru,kita
harus tahu dan faham bahawa setiap pelajar yang diajar mempunyai tahap IQ dan
cara penerimaan pembelajaran yang berbeza-beza. Justeru itu,guru hendaklah mempelbagaikan
gaya dan memperbaiki kaedah penyampaian pembelajaran agar lebih berkesan dan
menyeronokkan di kalangan pelajar.
’Multi
Modality Instruction’ pula merujuk kepada cara penyampaian maklumat penting
serta tugasan samada dalam bentuk lisan mahupun bertulis dalam mengakses
kandungan satu-satu kursus.Fungsi “multi modaliti instruction” ialah membantu
para pelajar memahami lebih cepat dan jelas pembelajaran guru dalam mengikuti
pengajaran dan pembelajaran kandungan.
Refleksi tentang proses dan ciri-ciri Rekacipta Visual
:
Prinsip reka bentuk adalah
konsep untuk menyusun maklumat visual.
Ia merupakan satu gambaran tentang
bagaimana kita mengamati dan memproses
maklumat visual serta merupakan idea
bagi menghasilkan imej dua dimensi.
Prinsip reka bentuk akan membantu kita membuat keputusan tentang
bagaimana untuk menggunakan elemen-elemen reka bentuk agar menjadikan imej visual menjadi lebih menarik
dan mudah dilihat.
Ciri-ciri rekacipta visual yang baik ialah mudah, jelas
dibaca dan difahami.Selain itu,mesej visual tersebut juga hendaklah mudah
ditafsir dengan berkesan. Visual yang ditayangkan juga perlu mempunyai
interaksi aktif antara pelajar dan guru,iaitu visual yang dibuat mampu membantu
memfokuskan perhatian pelajar terhadap maksud yang terdapat dalam visual agar
objektif pembelajaran guru tercapai melalui bantuan visual yang dibuat.
Proses-proses rekacipta visual termasuklah:
a)
Simplisiti-Lukisan yang dibuat hendaklah
jelas dan mudah dibaca.Ini penting untuk mengelakkan penerima berasa tertekan
untuk mengetahui apa yang ingin kita sampaikan melalui visual tersebut.
b)
Dominan-Objek atau item yang ingin kita
sampaikan mesti ditonjolkan dalam visual yang dibuat mengikut peraturan satu
per tiga (Rule of Third)
c)
Pola-Menggunakan pola mengikut geometri atau
huruf. Ini membantu menggerakkan mata pemerhati ke arah keseluruhan visual yang
ditayangkan.
d)
Seimbang- Kita hendaklah mengelakka
meletakkan objek yang gelap di atas objek yang cerah serta mengelakkan
meletakkan objek yang besar ke atas objek yang kecil.
e)
Variasi-Pelbagai elemen grafik boleh
digunakan agar penglihatan visual kelihatan hidup dan menarik minat penonton ke
atas persembahan.
f) Warna-warna
yang digunakan tidak menyakitkan mata penonton.Pemilihan warna harmoni.
g) Huruf-Huruf yang dipilih hendaklah mudah
dibaca. Elakkan penggunaan terlalu banyak stail huruf dalam satu-satu
persembahan.
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail
pembelajaran
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
1.Terdapat 3 gaya
pembelajaran utama iaitu Gaya Pembelajaran Visual,Auditori dan Kinestatik.
Penggunaan video dalam pembelajaran dan pengajaran amat sesuai dengan gaya
pembelajaran visual. Ini kerana pelajar lebih mudah memahami dan mengingat apa
yang dipelajari dengan melihat tayangan yang dipertontonkan. Mereka lebih
mengingati dan memahami arahan dan penerangan menerusi pembacaan ayat atau teks
berkenaan. Murid . Visual tidak
memerlukan penerangan lisan seperti murid “auditori” tetapi mereka selalunya dapat belajar melalui
pembacaan.
2. ‘Ubiquitous
learning’ bermaksud pembelajaran di
mana-mana dan pada bila-bila masa sahaja.Maksudnya melalui penggunaan IT
khususnya video dalam pendidikan,pelajar boleh belajar bukan di dalam kelas
semata-mata tetapi boleh juga dilakukan di luar kelas dengan menonton video
yang berkaitan dengan isi pembelajaran di dalam kelas. Contohnya video berunsur
akademik seperti National Geographic,Discovery channel,Oh my English..pelajar
secara tidak langsung mendapat ilmu daripada rancangan-rancangan ini yang
ternyata lebih menyeronokkan.
3.Berdasarkan video yang dilihat oleh
pelajar,mereka secara tidak langsung akan memerlukan aras pemikiran yang tinggi
untuk mentafsir dan menganalisa setiap persoalan yang ditimbulkan dalam video
yang ditonton. Contohnya, dengan melihat video proses persenyawaan
manusia,pelajar akan mengetahui dan mampu menerangkan mengikut urutan yang
betul bagaimana proses persenyawaan manusia berlaku.Ini kerana proses ini tidak
dapat dilihat dengan mata kasar,dengan adanya bantuan video yang menayangkan
grafik dan animasi yang sesuai pelajar akan lebih memahami proses tersebut.
4.Video juga membolehkan pelajar
berinteraksi dengan dunia luar.Contohnya dalam pembelajaran bahasa asing.Video
banyak membantu pelajar dalam sebutan yang betul.Pelajar mudah belajar bahasa
asing dengan melihat video dan mendengar bunyi sebutan yang tepat melalui
tayangan video tersebut.
Apakah
kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas?
1.Elektrik-sekiranya berlaku ‘blackout’ penggunaan alat elektrik tidak dapat dilakukan.Ini
menjadi masalah utama terutama bagi sekolah-sekolah di luar bandar
2. kekangan masa-Masa yang terhad untuk pembelajaran sedikit sebanyak
menjadi penghalang kepada guru untuk menayangkan video yang melibatkan masa
yang panjang.Ini menyebabkan guru kekurangan masa untuk melakukan aktiviti lain
di dalam kelas.
3. Kekurangan perlatan-Tidak semua sekolah dapat menyediakan kemudahan
selengkapnya untuk guru-guru.Guru-guru terpaksa bergilir-gilir menggunakan
kemudahan yang ada sedikit sebanyak
menyebabkan kelancaran perancangan pengajaran dan pembelajaran terganggu.
0 comments:
Post a Comment