Selari dengan tuntutan abad ke-21
yang berlandaskan wawasan 2020 dan wawasan, maka tanggungjawab pendidikan
terutamanya pendidik adalah menyediakan sumber manusia berkualiti. Pendidikan
perlu melahirkan pelajar yang kaya dengan maklumat termasuk penguasaan
sepenuhnya berkaitan sains dan teknologi. Perubahan diperlukan untuk memenuhi
keperluan masyarakat sekarang yang banyak dipengaruhi oleh dunia tanpa sempadan
disebabkan pembangunan teknologi. Jika pendidikan selama 150 tahun yang lalu
disediakan untuk menyediakan pelajar bagi menghadapi kehidupan kerjaya dalam
bidang "Ekonomi Perindustrian". Pengubahsuaian dalam pendidikan perlu
seiring dengan perubahan pesat dalam dunia teknologi bagi menyediakan pelajar
yang berdaya saing dalam bidang "Ekonomi
Maklumat/Pengetahuan"(Knowledge Economy). Maka,pendidikan abad ke-21 perlu
diubahsuai bagi memenuhi keperluan dan cabaran abad ke-21.
Seperti yang diketahui abad ke-21
adalah era maklumat maka amatlah perlu kita dapat "melihat jauh ke
depan" dalam konteks Wawasan 2020 dan perubahan-perubahan yang dibawa oleh
era cyberspace, dalam usaha mewujudkan generasi pelajar yang berminda
saintifik, kreatif, inovatif, mencintai ilmu, progresif, berbudaya fikir, di
samping berakhlak dan beradab (Wan Liz Ozman Wan Omar, 2000).
Pembaharuan perlukan perubahan.
Perubahan yang sangat utama dan penting ialah perubahan paradigma, sikap dan
perlakuan agar setiap orang mampu berfungsi dan bersaing secara cekap dan
berketrampilan. Satu daripadanya ialah konsep 'belajar sepanjang hayat' perlu
menjadi amal budaya setiap pelajar menguasai 'belajar cara belajar.
0 comments:
Post a Comment