Friday 11 January 2013

Teori Behaviolisme, Fungsionalisme dan Konstruktivisme dan



Teori berasal dari perkataan Yunani iaitu “therio” yang membawa maksud pandangan. Teori merupakan antara perkara asas kepada sesuatu bidang ilmu, termasuklah bidang psikologi pendidikan. Teori-teori pembelajaran dalam psikologi pendidikan memberi fokus kepada aspek pembelajaran dan daripadanya datang idea-idea dan prinsip-prinsip tertentu. Perkataan teori ini sebenarnya tidak asing bagi kita, malah sering kita digunakan secara tidak langsung dalam percakapan atau perbualan dan tingkah laku seharian. Walau  bagaimanapun, penggunaan perkataan teori dalam perbualan seharian ini mungkin tidak menepati  maksud teori yang sebenar. Pendekatan penggunaan teori pengajaran dan pembelajaran memainkan peranan penting dalam menentukan keberkesanan sesuatu pengajaran dan pembelajaran dalam bidang pendidikan. Teori pembelajaran memainkan peranan yang penting kepada guru kerana menerusi teori-teori ini guru akan memahami proses pembelajaran yang berlaku di dalam diri pelajar, memahami faktor yang mempengaruhi dan mempercepatkan proses pembelajaran para pelajar. Selain itu, guru akan dapat membuat ramalan yang tepat tentang hasil yang diharapkan dari proses pengajaran dan pembelajaran. Antara teori-teori pembelajaran yang sering digunakan oleh guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti Teori Behaviorisme, Teori Fungsionalisme dan Teori Konstruktivisme.
                                                                                             
Teori Behaviolisme
Teori Behaviorisme  adalah teori belajar yang lebih menekankan pada tingkah laku manusia. Memandang individu sebagai makhluk reaktif yang memberi respon terhadap lingkungan. Pengalaman dan pemeliharaan akan membentuk perilaku mereka. Tokoh-tokoh behaviorisme seperti Pavlov, Thorndike dan Skinner berpendapat  bahawa pembelajaran merupakan suatu tingkah laku yang nampak, dapat diukur, dan diramal hasil interaksi antara stimulus dan respon.  Pembelajaran sebagai perubahan tingkah laku kekal yang dihasilkan daripada pengalaman atau latihan. Pengalaman dan pemeliharaan akan membentuk perilaku mereka. Behaviorisme merupakan satu pendekatan pemikiran yang menekankan peranan pengalaman dalam mengawal tingkahlaku. Dari perspektif behaviorisme, pembelajaran hanya bermula apabila wujudnya tindak balas terhadap suatu rangsangan yang diberi. Proses pembelajaran akan diteruskan jika terdapat motivasi ekstrinsik yang sesuai (sama ada  peneguhan positif atau negatif) sementara pembelajaran dikatakan berakhir apabila perubahan tingkah laku dapat dibentuk dan dikekalkan.  

Teori Fungsionalisme
Teori fungsionalisme ini diperkenalkan oleh Auguste Comte, Herbert Spencer dan Emile Durkheim. Mengikut teori ini masyarakat berkembang dan stabil berdasarkan peraturan sosial dan perubahan semasa. Masyarakat diibaratkan sebagai satu organisma dan setiap organ mempunyai peranan yang tersendiri. Teori ini mengkaji fungsi perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan atau aktiviti yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Teori fungsionalisme ini juga lebih menekankan kepentingan persefahaman dan kestabilan masyarakat. Mengikut pemikiran ahli fungsionalisme, kita harus memerhati terlebih dahulu fenomena sosial iaitu mengenalpasti struktur sosial. Brinkerhoff & White (1989: dalam Amir Hasan Dawi, 2009), telah merumuskan terdapat tiga andaian utama ahli-ahli fungsionalisme iaitu stabiliti, harmoni dan evolusi. Stabiliti adalah kriteria untuk menilai tahap kefungsian sesebuah masyarakat. Harmoni pula merujuk kepada cara semua bahagian dan struktur dalam masyarakat bekerjasama untuk mencapai matlamat. Evolusi menggambarkan perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat. Teori ini mementingkan persefahaman anggota masyarakarnya atau konsesus untuk mencapai keharmonian dan kestabilan.

Perspektif teori sangat penting dalam analisis sosial termasuk dalam bidang pendidikan. Pendidikan merupakan salah satu profesion yang berada dalam masyarakat dan berkhidmat untuk masyarakat. Oleh yang demikian, pendidik perlu memahami teori pendidikan untuk menyediakan diri dalam masyarakat. Teori fungsionalisme melihat aspek pendidikan dalam skop yang luas iaitu menghubungkan pendidikan dengan keseluruhan masyarakat iaitu menghubungkan sekolah kepada keperluan-keperluan masyarakat. Menurut teori fungsionalisme, pendidikan berfungsi untuk merekrut dan menempatkan manusia dalam kedudukan yang pelbagai dalam masyarakat berdasarkan kepakaran, bakat dan kebolehan masing-masing. Hal ini kerana masyarakat dicirikan oleh ketidaksamaan dari segi kebolehan dan bakat.

Semasa proses pengajaran dan pembelajaran, pendidik atau guru boleh mengaplikasikan teori fungsionalisme ini terutamanya dalam subjek bahasa. Menurut teori fungsional, pengajaran dan pembelajaran bahasa lebih mementingkan fungsi sosial. Fungsi sesuatu bahasa boleh diajar berdasarkan situasi. Pelajar dikehendaki menulis ayat berdasarkan situasi. Contohnya, situasi bagi perkataan ‘beratur’. Kemudian pelajar akan membuat ayat tunggal bagi menerangkan situasi perkataan ‘beratur’. Dengan cara pengajaran dan pembelajaran ini akan membuatkan pelajar lebih mahir untuk menggunakan atau bertutur dengan perkataan yang diberikan dengan baik mengikut fungsi sosial bahasa tersebut.

Teori Konstruktivisme
Teori konstruktivisme dipelopori oleh tokoh-tokoh seperti Piaget (1970), Brunner dan Brand (1966), Dewey (1938), dan Ausubel (1963). Teori konstruktivisme ini adalah satu pandangan baru tentang pengetahuan dan bagaimana manusia memperoleh ilmu. Pembelajaran berasaskan teori konstruktivisme bukan satu konsep yang baru tetapi telah digunakan secara meluas dalam proses pengajaran dan pembelajaran terutamanya dalam mata pelajaran sains dan matematik sejak tahun 1980-an lagi. Penggunaan teori konstruktivisme dalam pendidikan merupakan satu perubahan paradigma daripada pendekatan behaviourisme kepada pendekatan yang berasaskan kognitif. 

Menurut Caprio (1994: dalam Subadrah Nair & Malar a/p Muthiah, 2005), teori ini mempunyai kelebihan terhadap pelajar, di mana pelajar berpeluang membina pengetahuan secara aktif melalui proses saling pengaruh antara pembelajaran terdahulu dengan pembelajaran baru. Dengan kata lain, pelajar akan mengaitkan pengetahuan sedia mereka dengan pembelajaran yang baru dipelajari. Hal ini seperti mana hasil kajian yang dilakukan oleh Rumelhart dan Norman (1978), bahawa seseorang akan dapat membina konsep dalam struktur kognitifnya dengan menghubungkan pengetahuan baru dengan pengetahuan sedia ada. Proses ini juga dikenali sebagai accretion. Pengetahuan tersebut juga boleh berubah selaras dengan pengalaman baru yang dikenali sebagai penalaan atau tuning. Selain itu, pelajar boleh membina konsep-konsep dalam struktur kognitifnya dengan menggunakan analogi berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka yang dikenali sebagai parcing.

Kajian yang dilakukan oleh Caprio (1994), telah membuktikan pendekatan konstruktivisme dalam pengajaran dan pembelajaran dapat membantu pelajar untuk mendapatkan pemahaman dan pencapaian yang lebih tinggi dan signifikan. Proses penggunaan teori konstruktivisme dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dapat dijelaskan menggunakan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham seperti berikut:

  1. Orientasi (engage)
Fasa ini bertujuan untuk menarik minat dan perhatian pelajar untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran secara aktif dalam bilik darjah. Guru perlu menyediakan suasana yang dapat menarik meminat pelajar terhadap pelajaran. Misalnya menggunakan cara tayangan video, keratan akhbar, tayangan filem, soal jawab dan sebagainya. Aktiviti ini mampu merangsang perasaan ingin tahu pelajar terhadap pelajaran yang hendak disampaikan oleh guru.
  1. Pencetusan idea (explore)
Dalam fasa ini, guru mengenalpasti kerangka alternatif pelajar. Idea-idea pelajar yang terdahulu akan dikenalpasti melalui soalan-soalan yang diajukan untuk mendorong mereka berfikir mengapa idea mereka tidak selari dengan idea saintifik. Guru boleh mengadakan aktiviti seperti perbincangan dalam kumpulan kecil, menggunakan kaedah peta konsep serta membuat laporan dengan menghubungkaitkan pengetahuan sedia ada dengan pengetahuan yang baru dipelajari. Pelajar berbincang dalam kumpulan dan berkongsi pengalaman yang sama serta interaksi yang rapat antara satu sama lain. Guru hanya berperanan sebagai fasilitator dan pembimbing kepada pelajar dengan membekalkan bahan dan membimbing pelajar untuk mencapai pembelajaran inkuiri. Semasa pelajaran ini pelajar akan lebih seronok kerana mereka sendiri yang membina pengetahuan, konsep dan idea secara aktif. Ini akan menjadikan mereka lebih faham, lebih yakin dan lebih seronok untuk terus belajar sepanjang hayat walaupun menghadapi pelbagai kemungkinan dan cabaran. Pelajar juga adalah lebih berkemahiran sosial kerana boleh bekerjasama dengan orang lain dalam menghadapi sebarang cabaran dan masalah. Kemahiran sosial ini diperoleh apabila pelajar berinteraksi dengan rakan-rakan mereka dan guru dalam membina pengetahuan.
  1. Penstrukturan semula idea (explain)
Dalam fasa ini, pelajar berpeluang untuk mengubahsuai kerangka alternatif kepada idea saintifik. Idea-idea baru akan dipersembahkan dalam pelbagai bentuk yang sesuai dengan kecerdasan pelajar. Penerangan berserta dengan aktiviti yang sesuai dengan kecerdasan masing-masing akan digunakan untuk membantu membentuk konsep baru ini. Pelajar akan dapat membuat definisi, menerangkan konsep, menyoal tentang penerangan lanjutan dan meminta justifikasi serta penjelasan. Guru perlu menyediakan aktiviti atau memberi tugasan berstruktur untuk membolehkan pelajar mencabar idea asal mereka atau idea daripada rakan, dan membina struktur pengetahuan sendiri yang lebih bermakna dan berkesan. Kemahiran bahasa akan membantu pelajar membuat pengubahsuaian atau penyusunan semula idea  secara berurutan. Peranan guru pada fasa ini adalah mengukuhkan konsep atau idea yang tepat.

  1. Aplikasi Idea (evaluate)
Fasa ini bertujuan untuk mengenalpasti idea yang baru diubahsuai atau dibina dalam fasa penstrukturan semula idea dapat diaplikasi dalam situasi yang baru. Konsep yang telah dibina di kaitkan dan dikembangkan di dalam bidang yang lain atau di dalam dunia sebenarnya. Pelajar akan mengaplikasikan pengetahuan baru dalam kehidupan dan untuk menyelesaikan masalah dalam situasi baru. Hasil daripada fasa ini akan mewujudkan pemahaman baru dan menggalakkan inkuiri di kalangan pelajar. Pelajar juga akan lebih mengingati apa yang dipelajari disebabkan mereka terlibat secara aktif semasa membina pengetahuan baru tersebut.

  1. Refleksi
Fasa ini bertujuan untuk menilai kefahaman murid dan menilai sama ada idea terdahulu telah berubah atau tidak. Dalam fasa ini guru boleh menggunakan cara bersoal jawab, penulisan kendiri, dan catatan peribadi pelajar untuk menilai tahap pemahaman pelajarnya dalam sesi pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan. Pelajar juga boleh membandingkan pengetahuan sedia ada dengan pengetahuan baru serta merenung kembali proses pembelajaran yang menyebabkan perubahan kepada idea mereka. 

0 comments:

Post a Comment